Onze onvergetelijke FOX-reis "Keizerlijk China" van 1 t/m 14 september 2005
We boekten deze reis (gegarandeerd vertrek) naar aanleiding van de advertentie van FOX-vakanties in de ANWB-kampioen. Het verlangen, om een aantal bezienswaardigheden in China te zien, was er al heel lang. De knoop werd doorgehakt op 29 december 2004. Op 13 februari bezochten we (met vele andere reislustigen) FOX-City, waar we wat voor-informatie kregen.
Daarna kon de voorpret beginnen door regelmatig de FOX-site te bezoeken. Het programma stond er en wat er allemaal inclusief was (veel dus). Op een mooie kaart was de route te zien, die gevolgd zou worden. We moesten via andere sites uitzoeken hoeveel km bijvoorbeeld de treinreis zou zijn en over welke afstand de binnenlandse vlucht ging (± 1200 resp. 1300 km). De reisverslagen van onze voorgangers en de antwoorden op het forum leverden enkele nuttige tips op (afdingen enz).
dag 1 Amsterdam – Beijing
Vertrek vanaf Amsterdam naar Beijing.
Schiphol AY842 11:55
Helsinki 15:20
Helsinki AY 051 18:00
Beijing 6:45 op dag 2 september
dag 2 Beijing
Aankomst in de fascinerende wereldstad Beijing. Tijdens de transfer naar uw hotel krijgt u al een eerste impressie van de belangrijkste bezienswaardigheden, zoals het Plein van de Hemelse Vrede, de Verboden Stad en het Mao Mausoleum. 's Avonds Chinees welkomstdiner.
SongHe Hotel - Beijing Address: 88 Dengshikou, Dongcheng District, Beijing 100006
Een comfortabel viersterrenhotel (vlgs internet 3 sterren) met een ideale ligging, op slechts tien minuten loopafstand van Tiananmen plein, China Art Gallery, Verboden Stad en vijf minuten van de beroemde winkelstraat Wangfujing.
Het hotel heeft een receptie met ruime lobby, twee restaurants met zowel Chinese als Westerse gerechten, een café, business center, fitness ruimte, beautysalon en de mogelijkheid om fietsen te huren.
Uw kamer is voorzien van airconditioning, telefoon, tv, koffie-/theefaciliteiten, minibar en een badkamer met bad, douche en toilet.
Alle tijden voor de heenreis zijn vermeld in Nederlandse tijd (Ned) om vergelijking makkelijker te maken!
We vertrokken vanaf onze woonplaats met de trein van 09:10 uur en konden blijven zitten tot Schiphol. Na kennismaken met de FOX-hostess, waarvan we onze paspoorten en tickets ontvingen, konden we inchecken om 11:40 uur bij Finair en vertrokken we van de startbaan om 12:10 richting Helsinki (1520 km). In de Airbus A 320 vlogen we, steeds maar stijgend, vlakbij onze woonplaats Hoorn, via Friesland en Groningen en op uiteindelijk op 11277 meter hoogte en een buitentemp. van -59°C konden we stukken van Denemarken, Zweden 13:40 en Finland zien. We arriveerden in Helsinki om 14:15 uur (15:15 plaatselijk, want het is in Finland een uur later). Om 16:30 uur konden we inchecken voor de MD 11 die om 17:15 uur opsteeg voor de vlucht naar Beijing (vroeger Peking)(6315 km). Ik vroeg mij af of de eenden nu ook Beijing-eenden* genoemd zouden worden.
Met ons waren nog ca. 270 mensen aan boord (buiten de bemanning).
Terwijl we Beijing naderden, konden we de Muur zien, die als een lint over bergruggen slingerde.
Om 00:40 raakten we zachtjes de landingsbaan. Na ophalen van de bagage en passeren van douane, werden we ontvangen door Bianca die ons de verdere reis zou begeleiden.
Bianca stelde ons voor aan de Chinese gids Suzan die ons in Beijing zou rondleiden (haar Chinese naam was te lastig voor ons). Om 01:39. stapten we de bus in (07:39 lokale tijd) die ons naar het plein van de Hemelse Vrede bracht (Tiananmen-plein), bekend vanwege de tanks destijds, 880 meter lang en 500 meter breed), omdat de kamers in ons hotel nog niet gereed waren. Hier konden we al ervaren dat China veel inwoners telt. Beijing heeft er al 13 miljoen en dagelijks komen er nog 3 miljoen forensen bij.
Aan de zijkanten van het grote plein staan het mausoleum waar Mao opgebaard ligt en een lange rij bezoekers stond te wachten om binnen te gaan, het Parlementsgebouw, een museum en aan de Noordzijde ligt de bekende Verboden Stad, dat vroeger het keizerlijk paleis was. Hier maakten we ook kennis met de (soms opdringerige) verkopers van ansichtkaarten, (nep)horloges en andere zaken. Vanwege de al hoge temperatuur stond in de schaduw van een standbeeld een groep Chinese toeristen, waarbij wij ons net konden aansluiten.
Op het plein werd van de groep (29 + 2 gidsen) een foto gemaakt die later, samen met een boekje met foto's van hoogtepunten van de reis, voor 100 Yuan gekocht kon worden (voor het gemak rekenden we met 10 Yuan voor 1 Euro, eigenlijk was het 9,6 Yuan). Vervolgens reden we met de bus (heerlijk die airco) naar ons Songhe Hotel. Tijdens de rit werd door Bianca uitgelegd dat er een fooienpot ingesteld werd voor de gehele reis en dat samen met de entree's in Beijing (als aan alle excursies werd deelgenomen),voor 2 personen 3990 Yuan betaald moest worden.
De volgende dag wisselden we bij de Bank of China 200 Euro tegen 1971,72 Yuan (RMB). In het hotel zouden we 1926,44 Yuan gekregen hebben.
Sommige deelnemers gingen na het opfrissen de omgeving verkennen. Anderen (wij ook) gebruikten de vrije tijd om wat verloren bedrust in te halen.
Om 18:30 vertrokken we per bus naar het restaurant waar tussen 19:00 en 20:35 de pekingeend-maaltijd plaats vond. Een eerste ervaring met het eten op z'n chinees. Midden op de ronde tafel lag een draaiplateau waarop de gerechten gezet werden. Je kon dan met een lepel of vork iets van je gading op je eigen bordje of in het kommetje leggen en dan met behulp van de stokjes eten. Sommige deelnemers maakten tot aan het einde van de reis gebruik van vork en lepel, waarschijnlijk met de angst dat het eten met stokjes tijdens de reis als een vermageringskuur ervaren zou worden.
Eén eend per tafel werd in plakjes gesneden. Op de gang werden nog twee eenden getrancheerd. Ook werd aan tafel uitgelegd hoe de flensjes gevuld en gevouwen konden worden. De meesten gebruikten een glas bier bij het eten, maar andere dranken waren ook mogelijk. Ik nam ook een glas bier uit een fles waarop HANS stond. Aan Bianca vroeg ik of ze kon regelen dat ik een lege fles mee kreeg, vanwege de naam. Deze vraag was kennelijk heel ongebruikelijk in China want Bianca moest heel wat praten voordat ik mijn fles(sen) kreeg.
Standaard was een kopje thee, dat zodra het leeg was, weer werd bijgeschonken. Na deze lekkere en gezellige maaltijd ging het per bus terug naar het hotel.
In het vlakbij gelegen internetcafé kon, na een drankje besteld te hebben, onbeperkt op de computer gewerkt worden. Niet zo eenvoudig, want met Chinese tekens.
*In China heeft de stad vele namen gehad. Tussen 1911 en 1949, stond de stad bekend als Beiping (北平 Wade-Giles Peip'ing) of "Noordelijke Vrede". Beijing betekent in het modern Chinees Noordelijke Hoofdstad. Nanjing is de Zuidelijke Hoofdstad.
In de grote steden in China is het opvallend schoon. Overal zijn straatvegers te zien die soms tussen het drukke verkeer doorlopen en elk stukje vuil op straat wegnemen. Ook worden vuilnisbakken nagezocht. Plastic flessen en blikjes worden verzameld omdat dit per kilo nog wat geld opbrengt. Omdat aangeraden wordt om vanwege de warmte veel water te drinken (ook te koop in de touringcar) en dan niet uit de kraan maar uit flessen, hebben we regelmatig lege flessen. Als we die aan de mensen geven die ze verzamelen, worden we steeds hartelijk bedankt.
Iemand van onze groep merkte eens op dat er in China opvallend weinig gerookt wordt. Maar die opmerking moet gebaseerd geweest zijn op het feit dat er in de stad zo weinig sigarettenpeuken te vinden zijn. Als je goed kijkt roken er toch wel veel Chinezen. En ook bij de inkomsten uit belastingen staat de tabaksaccijns op de derde plaats.
Het verkeer in China (althans in de grote steden) is een verhaal apart. Net als in Amerika wordt links en rechts gepasseerd. Als je in je baan blijft is er nauwelijks een probleem. Naar een andere baan gaan is wat lastiger, behalve voor taxi's die kruipen overal tussen. Afslaan is het moeilijkst. De rechter baan gaat soms linksaf, terwijl men op de linker baan rechtdoor rijdt. Op kruisingen zonder stoplichten geldt het recht van de sterkste of de grootste (met een bus is het makkelijker dan met een auto). Fietsers, brommers en driewielers rijden overal tussendoor. Soms moeten dan nog staatvegers ontweken worden. Voetgangers steken ook tussen al het verkeer over. Ze mogen kennelijk niet aangereden worden. Op sommige kruisingen worden voetgangers door ge-uniformde mannen met fluitjes naar de overkant gedirigeerd.
Dat China moderniseert is bij sommige kruisingen te zien, waar de tijd dat het licht nog groen of rood blijft in cijfers (seconden) wordt aangegeven.
dag 3 Beijing
Ten noorden van Beijing ligt de wereldberoemde Grote Muur die met 6000 kilometer lengte één van de wereldwonderen is. We wandelen een stukje over de Muur en zien aan de andere kant Mongolië liggen! Hierna bezoeken we de indrukwekkende Ming-graven (deze dag is optioneel).
Het ontbijt is, net als in de andere hotels die we bezoeken, uitgebreid en overvloedig. Het is mogelijk op z'n Chinees te ontbijten met noedels, spaghetti enz. Maar ook een boterham met kaas (smaakt naar niets), worst en jam is mogelijk. Ook kan bij de kok een gebakken ei, ommelet of roerei besteld worden, dat dan ter plekke klaargemaakt wordt. De koffie is wat minder dan we in Nederland gewend zijn, maar de vruchtensappen zijn (vaak) lekker.
In het programma was het een en ander verwisseld, zodat we deze dag de Muur gingen bezoeken. In plaats van het drukke Badaling, werd gekozen voor de Juyongguan Pass die in de 18 kilometer lange vallei genaamd "Guangou" ligt, in het Changping gebied meer dan 50 kilometer van Beijing. Het is een van de drie grootste passen van de Grote Muur. Ondanks dat dit een "makkelijk" stukje van de muur was, bleek de beklimming heel wat zweetdruppels te kosten. Vooral het verschil in hoogte tussen de treden maakte het lopen zwaar. Vanaf het hoogste punt was het een mooi zicht op de rivier en de mensen die aan de overkant het zwaardere trajekt beklommen. Vanaf ons stukje Muur was Mongolië niet te zien. Terug op de begane grond (toen pas begonnen de knieën te knikken) werd ijsthee gedronken in een restaurant, waar we ook de lunch gebruikten. In de nabij gelegen grote winkel konden souvenirs gekocht worden.
Daarna werden we met de bus richting de Ming graven gebracht. We wandelden over de heilige weg, met aan weerszijden grote stenen beelden van leeuwen, olifanten, kamelen, paarden, krijgers en fantasiefiguren.
Langs deze weg werden de overleden keizers gedragen naar hun graf. De graven zelf waren op het moment niet te bezichtigen, zodat we aan het eind van de heilige weg weer in de bus mochten stappen.
We bezochten een bedrijfje waar ze natuurparels kweken. Het verschil tussen echte en kunst parels werd gedemonstreerd. En één schelp werd opengebroken, zodat we konden zien dat er wel 30 parels in kunnen zitten.
's Avonds gingen we kijken op de nabij gelegen markt. Naast wat normale eetwaar, meloen, deegwaar, tofu, worden ook stokjes aangeboden met insecten. Deze worden dan gefrituurd.
We zien stokjes met maden, schorpioenen, zeesterren, visjes, inktvis, slangetjes en nog veel meer. Het blijkt dat Chinezen bijna alles eten wat beweegt. Maar we zien ook dat een Chinees een stokje met enge beestjes koopt, zich uitgebreid laat fotograferen en het stokje (met gefrituurde beestjes) dan weggooit.
dag 4 Beijing
Het Plein van de Hemelse Vrede trekt toeristen vanwege het wereldberoemde portret van Mao, maar is tevens een ontmoetingsplaats voor inwoners van Beijing. We bezoeken de Verboden Stad, waar eeuwenlang de keizers van China regeerden. Behalve de honderden concubines en de hofhouding mocht geen sterveling ooit de stad betreden. Vervolgens naar de Tempel van de Hemel met schitterende Ming-architectuur. De keizer kwam hier eens per jaar om te bidden voor een goede oogst. We brengen ook een bezoek aan de gezellige antiekwijk.
's Morgens eerst naar de tempel van de hemel. Tijdens de wandeling door het park zien we dat Chinezen van dansen houden, het leuk vinden om spelletjes met elkaar te doen, met elkaar zingen, of met elkaar gymnastische oefeningen doen.
Als westerlingen mee willen doen, vinden ze dat prachtig. Tijdens de lunch krijgen we ook nog een optreden te zien van een aantal danseressen.
's Middags naar naar de Verboden Stad. We herinneren ons de film The Last Emperor en herkenden een aantal plekken.
De Verboden Stad was de plaats van waaruit de Chinese keizers van de Ming- en de Qing-dynastie hun rijk bestuurden. De Yongle keizer pakte de wederopbouw groots aan. Hij liet verschillende paleizen bouwen en zo verrees de Purperen Verboden Stad, zoals de volledige Chinese naam luidt. In de volksmond wordt het paleiscomplex nu aangeduid als Gugong (keizerlijk Paleis). De meeste gebouwen die nu te zien zijn dateren uit de 18e eeuw.
We zagen waar de keizer en zijn enorme hofhouding woonde. En gluurden door de ramen waar destijds de concubines vertoefden. Bij elkaar woonden er enkele duizenden mensen in de Verboden Stad.
's Middags mogen we door een antiekstraatje lopen. Of het echt antiek was, blijft onzeker. We hebben er niets van onze gading gevonden.
's Avonds gaan wij met een groot deel van de groep naar de Kong Fu show. In een aantal actes wordt het levensverhaal uitgebeeld van een klein jongetje dat moeilijk afscheid van zijn moeder kan nemen, tot hij uiteindelijk door zijn leermeester tot een vechter wordt gevormd met grote zelfbeheersing en kracht.
dag 5 Beijing
Vrije dag om bijvoorbeeld per fiets de Hutongs te ontdekken of een boottocht te maken op het meer van het zomerpaleis.
Bezoek aan het Zomerpaleis. Waarom de keizer deze plek verkoos tijdens de warme zomermaanden kunnen we ter plekke ervaren. Ook hier weer dansende en zingende Chinezen. We maken een tochtje met een boot over het meer. Niet met de marmeren boot, want die ligt permanent aan de wal. Na de lunch is er gelegenheid om in een kledingmarkt spullen te kopen. Nep Merkkleding. We zijn snel klaar, maar buiten worden we belaagd door bedelaars en opdringerige verkopers. Omdat het ook erg warm is (>30°C) vluchten we weer naar binnen.
We bezoeken ook een bedrijfje waar Cloisonné gemaakt wordt. We krijgen een uitleg over de techniek.
Wannian Hotel Xi'an 93 Changle Zhonglu , Xi'an
dag 6 Beijing - Xi’an
Vrije dag om bijvoorbeeld te gaan winkelen op de Xiu Shui markt. U vindt er tassen, overhemden, wintersportkleding en jacks van topmerken. Koopjes! In de namiddag transfer naar het station om met de nachttrein naar Xi’an te vertrekken. Overnachting in een comfortabele vierpersoons couchette. Uw koffer gaat in een apart compartiment, dus alleen handbagage is nodig.
Na een bezoek aan de Lama-tempel, maken we een riksja toer (inderdaad een hele toer voor de fietsende chauffeur) door een Hutong. Een hutong is ommuurd en bestaat uit nauwe straatjes, waaraan kleine huizen staan, meestal slechts 1 woonlaag hoog. Dit type woonwijk bestaat al 700 jaar en is ontstaan na de komst van Djenghis Kan.
Er zijn nog veel van dit soort wijken met eenvoudige woningen en slecht sanitair. Maar mensen uit de wijken die afgebroken zijn en moesten verhuizen naar appartementen zijn daar niet altijd gelukkig mee. We bezochten een woning waar de vrouw des huizes ons iets vertelde over de leefomstandigheden.
Ze had een binnenplaatsje met fruitboompjes en zowel in de woonkamer als in de slaapkamer stond een TV. De keuken was wat verouderd. Ze merkte op dat de groep bestond uit mensen boven de 50 jaar, wat aan Johan een protest ontlokte, waardoor iedereen een lachbui kreeg. We moesten vertrekken omdat de volgende groep bezoekers al binnenkwam. Daarna werd nog een keer gestopt om de plaatselijke crèche te bezoeken. Het dansje met de kleuters was ingestudeerd, maar de meesten vonden het toch wel leuk.
Na de lunch werden we losgelaten op een fruitmarkt. Het ziet er fris en lekker uit. Sommige zaken die te koop worden aangeboden zijn niet herkenbaar.
's Avonds worden we naar het Grote treinstation gebracht, krijgen we een voorkeursbehandeling zodat we niet tussen de honderden wachtenden hoeven te zitten en nemen op het perron afscheid van Suzan. Sonja en ik delen de coupé met Sonja en Margreet.
Bij betreden van de coupé krijgen we eenvoudige slofjes aangereikt. We hebben nog een gezellige avond met wijn en zoutjes, terwijl de trein voortdenderd naar Xi'an. Als het bedtijd is en de buren nog teveel lawaai maken wordt, na een genegeerde waarschuwing, het licht uitgedaan. En na een tijdje weer aan waarna het rustig blijft. Na een korte tijd slapen is er al weer aktiviteit op de gang en het waslokaaltje. Buiten is het een en ander van het landschap te zien.
dag 7 Xi’an
Aankomst in de vroege ochtend in een volstrekt andere wereld. Hier proeft u de sfeer van het oude China met zijn stoffige wegen en straatmarkten. Vroeger was dit de hoofdstad van vele Chinese dynastieën. Transfer naar ons hotel voor het ontbijt. In de middag bezoeken we de eeuwenoude stadsmuur en de kleurrijke islamitische wijk, een fascinerende buurt met smalle straatjes met vele antiekwinkeltjes.
Bij verlaten van de trein moeten we de slofjes weer inleveren, die we eigenlijk als souvernir hadden willen meenemen.
Op het perron worden we verwelkomd door de gids Lisa, ook haar Chinese naam is te lastig. Met de koffers vertrekken we om 08:15 per bus naar het hotel (riante kamer), waar we op tijd zijn voor het ontbijt. De stad maakt, mede door de constant aanwezige mist, op ons een wat vervuilde indruk. Lisa is kennelijk niet gewend aan zo'n grote groep. Ze zegt het zelf "ze is wat verlegen" en Bianca moet regelmatig bijspringen.
We bezoeken deze dag een Moslimtempel, wandelen over de bazaar en bezoeken een jadefabriek. Hier wordt het verschil tussen de harde Jadeiet en de zachtere Nefriet uitgelegd en kopen we voor onze zoon een jade Boeddha-beeldje (met korting natuurlijk). 's Middags kunnen we met de fiets een stukje over de stadsmuur rijden.
Sommigen kiezen voor een tandem, de gidsen kiezen voor de riante electrische buggy en wij hobbelen per fiets een stuk over de muur. Vanwege de hitte keren we halverwege terug. De meesten rijden over de hele muur binnen de gestelde tijd.
Hierna wordt de Drumtower bezocht. Het beklimmen van een steile trap werd beloond met een mooi uitzicht over de stad. Om 4 uur werden een aantal trommels bewerkt.
Leuk was ook de klok die door middel van stromend water wordt aangedreven en waarop een figuurtje elk kwartier de bekkens slaat.
's Avonds eten we hotpot. Ieder krijgt op tafel een brander met een pannetje water. Als het water kookt kunnen er stukjes vlees of andere etenswaren ingegooid worden, die dan even later gaar opgevist kunnen worden. Met allerlei sausjes, die onderling ook nog eens gemengd kunnen worden, kan aan het eten extra smaak worden gegeven (soms wat erg heet). Ook een ei koken of pocheren is mogelijk. Als aan het water ook nog wat saus wordt toegevoegd, blijft na de maaltijd een lekkere soep over (eigen ervaring).
Bij de Chinese maaltijd is het trouwens gebruikelijk om de soep als laatste te gebruiken.
Vlak bij het hotel is weer een internetcafé. Hier hoeft niets besteld te worden, maar wordt de tijd dat de computer gebruikt wordt in rekening gebracht. We houden het kort, want de sigarettenrook is te snijden.
dag 8 Xi’an
Bezoek aan het wereldberoemde Terracotta leger van keizer Qin, één van de hoogtepunten van uw reis. De 6000 manshoge stenen soldaten en strijdwagens hebben allemaal een ander gezicht en haardracht. Zij bewaakten samen met paarden het verborgen graf van keizer Qin en bij toeval werd deze plek in 1974 ontdekt door een boer.
Buiten het complex is een leuke dagmarkt met veel kraampjes waar u voor weinig geld heerlijke noedelsoep kunt eten! 's Avonds kunt u genieten van een diner met een bijzonder dans- en muziekoptreden dat nog stamt uit de Tang Dynastie (optioneel).
Eerst worden we naar een bedrijf gebracht waar kopiën gemaakt worden van figuren uit het terracotta-leger. Op dezelfde wijze en met dezelfde klei als destijds. Alleen nu meestal op veel kleinere schaal. In kunststof mallen (vroeger werd hout gebruikt) wordt de klei gedrukt. Voor- en achterkant worden samengebracht en tot op het kleinste detail bijgewerkt. Dan wordt de figuur aan de lucht gedroogd en afhankelijk van de grootte uren tot dagen bij 900°C verhit in een oven. We kopen een kleine knielende boogschutter.
Dan wordt onze grootste wens vervuld. We kunnen, na een bezoek aan een 3-D bioscoop, het terracotta-leger zien. In 3 hallen en in lange rijen staan de krijgers en de officieren opgesteld. Direkt bij de ingang geheel gerestaureerd, wat verder in de hal nog zoals ze in 1974 her-ontdekt werden door een groepje boeren. Het mausoleum werd na de dood van de eerste keizer door opstandige soldaten geplunderd en in brand gestoken. Veel figuren werden stuk geslagen en worden nu minitieus gerestaureerd.
De figuren waren geschilderd in heldere kleuren, maar in de 2000 jaar dat ze de wacht hebben gehouden, zijn de kleuren verbleekt of verdwenen. 6000 figuren, bestaande uit voetvolk, boogschutters en wagens zijn gevonden in de eerste kuil, welke een afmeting heeft van ongeveer 225 meter bij 60 meter en 5 meter diep. In de tweede kuil bevinden zich honderden ruiters, wagens en boogschutters, terwijl de derde kuil maar 68 figuren heeft welke de gezagvoerder en zijn personeel voorstellen.
In het museum zijn nog meer vondsten te bewonderen. Vooral de op schaal gemaakte bronzen stijdwagens zijn imposant.
De dumplingmaaltijd met aansluitend de show slaan we over. Later horen we wat we gemist hebben, maar "berouw komt na de zonde".
's Avonds pakken we onze koffers, want de volgende dag vertrekken we met een binnenlandse vlucht naar Shanghai.
dag 9 Xi'an - Shanghai 上海
Vertrek per vlucht naar ‘het Parijs van het Oosten’, de veelzijdige havenstad Shanghai met hypermoderne architectuur aan de ene kant en overblijfselen uit het indrukwekkende verleden aan de andere kant. Er zijn nog volop oude theehuizen en karakteristieke hofjes te vinden in de oude Chinese wijk.
East China Hotel Shanghai (3 *) 111, Tian Mu Road W, Shanghai, China, 200070 Een prima ***hotel op slechts enkele minuten afstand van het trein- en metrostation. In de nabijheid van het hotel zijn verschillende restaurants en is een groot winkelcentrum. Met de metro bent u binnen enkele minuten in het hart van het centrum van Shanghai.
Het hotel heeft een ruime en lichte lobby met een koffiecorner, twee restaurants met zowel Chinese als Westerse gerechten, een business center, fitness ruimte en beautysalon. Alle kamers zijn voorzien van airconditioning, telefoon, minibar, koffie-/theefaciliteiten en een mooie badkamer met bad, douche en toilet.
De vlucht verloopt voorspoedig (in 2 uur zijn we in Shanghai) en dan kunnen we kennismaken met onze gids Chris. Ze verteld dat ze een jongensnaam heeft, omdat haar ouders op een jongetje hoopten. Nu zijn de ouders blij dat het toch een meisje geworden is, omdat dat minder kosten met zich meebrengt. Chris weet ons in de komende tijd veel over China en de stad te vertellen. Shanghai is een jonge stad met 14 miljoen inwoners en dagelijks 4 miljoen forensen. In China is het de gewoonte om te toeteren als je denkt dat passeren een gevaar kan opleveren. En er wordt heel wat getoeterd. Gelukkig is er op de 13e verdieping, waar onze groep gehuisvest is, weinig van te horen. Des te meer horen we een paar dagen later de wind gieren van de voorbij trekkende tyfoon Khanun. Uit het gebied ten zuiden van Shanghai werden uit voorzorg meer dan een miljoen mensen geëvacueerd!
's Avonds maken we met de bus een lichttour, bestijgen (gelukkig met de lift) de Jin Mao Tower (88 verdiepingen en 420,5 meter hoog), wandelen we over de Bund en door de drukke winkelstraat Nanjing Road en bezoeken we een Bierstube. Er zijn 2 soorten bier te koop die ter plekke gebrouwen worden. De brouwinstallatie komt uit Duitsland en ik ontdek dat de lagertanks uit Nederland komen!
dag 10 Shanghai
Een mooie dagtocht langs alle hoogtepunten van Shanghai. Zo bezoeken we de jaden Boeddha Tempel en maken we een tocht door de Oude Chinese Stad, waar we een bezoek brengen aan het beroemde Huxing Theehuis. Uiteraard maken we een wandeling over de beroemde Bund, de koloniale boulevard langs de Huangpu-rivier. Op deze brede wandelboulevard beoefenen de Chinezen in de ochtenduren traditionele vechtkunst, tai chi en stijldansen.
Bij het ontbijt horen we dat uit onze groep Tine in het ziekenhuis is opgenomen. Ze had op het vliegveld al aangegeven dat ze zich niet lekker voelde, maar de klachten werden steeds erger.
Vandaag bezoeken we de Jade Boeddha-tempel en een zijdefabriekje. Hier wordt de levensloop van de zijderups uitgelegd. Na de paring worden wel 300 eitjes gelegd. Na een paar dagen komen de rupsjes te voorschijn, die zich tegoed gaan doen aan moerbei-bladeren. Na een paar keer vervellen, gaan ze zich verpoppen. Dan komt de Chinees in actie. De cocons worden een tijdje verhit en dan in water geweekt. Vervolgens wordt de zijde-draad machinaal afgewikkeld. In de winkel kopen we een zijden dekbed. De sjaaltjes, pyama's, stropdassen en andere zaken laten we hangen.
In een Mongolisch restaurant gebruiken we de lunch. Heel apart. In een schaaltje kunnen verschillende vlees- en groentesoorten verzameld worden. Aan het eind van de zaal kan het schaaltje aan de kok worden gegeven, die op een grote bakplaat het geheel gaar "wokt". Met een grazieuze zwaai wordt het dan in een schoon schaaltje "geveegd" en met nog een fraaie zwaai overhandigd. Omdat Sonja zich niet lekker voelt en met dextrose-tabletten en cola weer wat op gang geholpen moet worden, maken we dit wat minder bewust mee.
We besluiten per taxi naar het hotel terug te gaan en de tuin later te bezoeken. De taxirit is weer een andere manier om het drukke verkeer te ervaren dan met de bus. Opvallend is wel dat elke taxi-chauffeur rond de stoel een doorzichtige kunststof bescherming heeft.
dag 11 Shanghai - Suzhou
Dag ter vrije besteding. Per trein kunt u een dagtocht maken naar het nabij gelegen Suzhou, waar alles in perfecte harmonie is gebouwd. Het oude centrum is een wirwar van kanalen, mooie loopbruggen, fraaie klassieke tuinen en fotogenieke hofjes. Inclusief een leuke boottocht door de kanalen. Ook kunt u naar Hangzhou, een schilderachtige plaats aan het West-Meer, beroemd om haar rijke verleden uit de Song-dynastie. Marco Polo was hier stadsbestuurder. U kunt een mooie boottocht maken, de levendige boeddhistische Lingyin Tempel bezoeken en theedrinken op een theeplantage (optioneel).
Via de TV horen we dat de tyfoon Khanun in aantocht is en Shanghai tussen zondagavond en maandagmorgen zal passeren. Na het ontbijt gaan we per metro naar People Square (lijn 1) en stappen over op de metro naar Zhang Jiang (lijn 2). Het is opvallend hoe netjes en schoon de metrostellen en de perrons zijn, zeker vergeleken met die uit Amsterdam. Er worden kaartjes gekocht voor de Maglev trein (Magnetically Levitated) naar de luchthaven Pudong.
Al snel zitten we in de luxe trein, die vlot het station uitrijdt, waarbij een Chinees in de houding springt. Dan wordt de snelheid opgevoerd, tot uiteindelijk op de display in de trein de maximum snelheid vermeld wordt: 431 km per uur! Al snel wordt weer afgeremd en rijden we het station van het vliegveld binnen. We hebben 30 km in 7,5 minuut afgelegd. Daar gebruiken we de thee (of iets anders) en rijden nogmaals met een "bloedgang" terug naar de binnenstad. Weer is er gelegenheid om een kledingmarkt te bezoeken, maar wij kiezen voor een wandeling over de Bund, waar nu een fris windje waait. Dan lopen we door Nanjing Road, eten bij Mc. Donald een hamburger met een milkshake en nemen de metro naar het hotel.
Waar haalt China zijn energie vandaan? Deze vraag kon de reisleiding niet beantwoorden. Uit de groep kwam de suggestie dat er veel kerncentrales zouden zijn. Via internet is te vinden dat kernenergie slechts 1,2 % van de energiebehoefte dekt. Omdat de vraag naar energie snel stijgt, wil China in 2020 zo'n 5% met kerncentrales opwekken (Nederland haalt hier nu ca. 4% uit en Frankrijk 76%). Volgens het kaartje worden vooral met kolen gestookte centrales gebruikt (luchtvervuiling!) en waterenergie opgewekt.
Dag 12 Shanghai
Vrije tijd om bijvoorbeeld te winkelen op de beroemde Nanjing Road. Kunstliefhebbers kunnen hun hart ophalen in het Shanghai museum. U kunt uw reis afsluiten met een wervelende en wonderbaarlijke acrobatische show (optioneel).
We bezoeken deze dag de tuin, waar we met de taxi heen gaan.
En we zien dat de vissen gevoerd worden met rijst dat uit een raam van een restaurant gegooid wordt. De vissen en een paar schildpadden zijn zo hongerig dat ze uit het water komen en de rijst van een steen pakken.
's Avonds bezoeken we met het grootste deel van de groep een acrobatenshow. Spectaculair wat getoond wordt. Bij de menselijke torens krijgt vaak de bovenste acrobaat het meeste applaus, maar ook de onderste die alles moet tillen verdiend bewondering. De show met de motorfietsen roept de vraag op: waarom rijden ze hier wel met lichten aan en 's avonds in het drukke stadsverkeer meestal onverlicht?
dag 13 Shanghai (Zhouzhuang)
Met de bus naar Zhouzhuang, één van de zes goed bewaarde waterdorpen in de Yangtze delta. De leefgewoontes van de families zijn vrijwel onveranderd gebleven. Tijdens een wandeling door de wirwar van straatjes bezoekt u de Dubbele Brug en een traditionele Shenting-familie.
Per 1 september heeft FOX deze bestemming, die wat erg toeristisch werd, vervangen door het plaatsje Xitang. 110 km van Shanghai en gebouwd op een vlakte die door 9 rivieren verdeeld wordt. Het plaatsje is bekend om zijn 104 bruggen, allemaal uit de Ming en Qing tijd. Een Chinees Giethoorn. De bootjes worden gewrikt i.p.v. gepunterd. We zien vanuit de boot hoe een kip geslacht wordt en schoongemaakt in het water waarin iemand verderop de was doet.
We bezoeken kort een bedrijfje waar uit schelpen parelmoer knopen worden gemaakt, drie knopen per schelp. Alle machines worden met de voet aangedreven. Na een 2 uur durende busreis (inclusief file) komen we terug in de stad. 's Avonds maken we een boottocht over de Huangpu rivier. Vanaf het water geven de lichtjes van de stad een leuk effect. Niet iedereen neemt deel aan het afscheidsdiner.
dag 14 Shanghai - Amsterdam
Transfer naar de luchthaven voor uw vlucht naar Amsterdam, aankomst zelfde dag in Amsterdam.
Vertrek Shanghai AY 052 10:55
Helsinki 14:20
Helsinki AY 845 16:40
Schiphol 18:10
De wake-up call wordt uitgesteld van 05:30 naar 05:45. Omdat de koffers de avond tevoren al gepakt zijn, kunnen ze toch om 06:00 uur buiten de deur gezet worden. Het personeel van het restaurant heeft zich ook snel kunnen aanpassen. In plaats van 06:30 gaat de deur al om 06:20 open. Om even over 7, na hartelijk van Bianca afscheid genomen te hebben, zit iedereen (gelukkig mocht Tine ook mee naar huis) in de bus op weg naar het vliegveld. Ook op die weg zitten we weer in de file, die naar later blijkt, ontstaan is door een ernstig ongeluk. Ook de bemanning van ons vliegtuig is hierdoor vertraagd, zodat we wat later aan boord kunnen dan gepland. We stappen om 10 uur in het toestel en vertrekken van de startbaan om 10:28 en vliegen via Beijing, Wusong met 833 km per uur, Taicang, richting Omsk met 865 km per uur, Krasnoyarsk, Surgut in de west siberische laagvlakte, St.Petersburg naar Helsinki. Daar landen we om 19:40 (Chinese tijd = 14:40 lokale tijd). De terugreis duurde dus wat langer dan de heenreis. Na wat rondhangen op de luchthaven van Helsinki (waar het buiten 15°C is!), kunnen we om 16:53 vertrekken en komen om 19:07 aan op Schiphol.
Op de trein hoeven we niet lang te wachten, zodat we om 8 uur 's avonds thuiskomen. De taxi rekent 6,50 Euro voor twee km. In China hadden we voor dit geld bijna een dagtrip door Shanghai kunnen maken.
We besluiten het uitpakken van de bagage tot de volgende dag uit te stellen en stappen, na nog even getoast te hebben op de mooie reis, in ons eigen bed.
Mijn favoriete bier in China is Hans van de Tsingtao brouwerij uit Xi'an.
In China moet je geweest zijn om er over te kunnen praten. Wij zijn er gelukkig geweest.
Sonja en Hans
Met dank aan andere Sonja, die als extra geheugen gewerkt heeft.
Laatste keer dat ik deze pagina veranderde: 19-9-2005
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Maak jouw eigen website met JouwWeb